Doemiddel campagne

 Firevaned Nieuws

Persbericht: Firevaned lanceert campagne om ‘doemiddel’ in het woordenboek te krijgen

Persbericht: Firevaned lanceert campagne om ‘doemiddel’ in het woordenboek te krijgen

11-04-24

Door de inzet van hulpmiddelen kunnen mensen met een beperking meedoen aan de maatschappij. Hulpmiddelen zijn dan ook van onschatbare waarde. Daarom zou de maatschappij anders tegen hulpmiddelen aan moeten kijken! Firevaned start als branchevereniging voor aanbieders van revalidatie- en mobiliteitshulpmiddelen en bijbehorende dienstverlening een campagne om in plaats van het woord hulpmiddel, het woord doemiddel te gaan gebruiken, zodat er meer bewustwording ontstaat over de gezondheidswinst, impact en maatschappelijke waarde van hulpmiddelen.

Nederland kent ruim 2 miljoen mensen met een beperking. Dit komt neer op 1 op de 9 personen. Hulpmiddelen geven mensen met een beperking een meer zelfstandig en kwalitatief beter leven. Juist voor iemand die leeft met hulpmiddelen is het essentieel om net als ieder ander te kunnen functioneren. Zowel binnen- als buitenshuis. Je niet beperkt voelen in je ‘doen’, ondanks je hulpmiddel. Maar juist inzien dat je door je hulpmiddel onbeperkt dingen kan doen.

Door wet- en regelgeving zijn hulpmiddelen niet voor iedereen beschikbaar. De budgetten staan onder druk en de vraag zal, o.a. door de toenemende vergrijzing, alleen nog maar groter worden.

De maatschappij moet daarom anders tegen hulpmiddelen aankijken. De campagne Geen hulp (meer) nodig start daarom met een pleidooi om in plaats van het woord hulpmiddel, het woord doemiddel te gaan gebruiken.

De campagne richt zich op het creëren van een omgeving waarin iedereen in Nederland recht heeft op een zo zelfstandig mogelijk leven. Voor gebruikers van hulpmiddelen is het dé manier om te blijven doen en minder afhankelijk te zijn van hulp van anderen. Je dromen en wensen achterna gaan en vooral te genieten van het leven. Niet denken in beperkingen, maar in mogelijkheden.

Firevaned wil de maatschappij bewust maken van het rendement van hulpmiddelen, oftewel de maatschappelijke waarde en de gezondheidswinst die we behalen als hulpmiddelen onbeperkt beschikbaar zouden zijn. Voor de gebruiker zelf, maar ook voor bijvoorbeeld mantelzorgers of werkgevers. Zo nemen hulpmiddelen een deel van het werk van zorgprofessionals en mantelzorgers over. Met de toenemende personeelstekorten in de zorg een absolute must.

Doemiddelen maken wellicht een klein deel uit van de zorgkosten, maar hebben gróte impact op het leven van de gebruiker: low cost, high impact. Daarom zet Firevaned zich in om het woord doemiddel in het woordenboek te krijgen. Van hulpmiddel naar doemiddel. Dit doen we samen, dus onderteken het pleidooi op doemiddel.nl!

LANCERING

De campagne start middenin de Dutch Health week op 11 april 2024 tijdens de Veine Dagen in de Jaarbeurs Utrecht. Dennis Wilt (weerman en winnaar van Expeditie Robinson 2022) zal de campagne aftrappen met een talkshow op het podium van de Veine Dagen, waarin hij o.a. met Kiran Raktoe (doemiddelgebruiker en ambassadeur van deze campagne) en Menno Tusschenbroek (directeur van Firevaned) in gesprek gaat over dit onderwerp. Meer informatie over deze campagne is te vinden op www.doemiddel.nl

PLEIDOOI

Mensen die de campagne willen ondersteunen, kunnen hier het pleidooi ondertekenen om er zo gezamenlijk voor te zorgen dat het huidige beeld over hulpmiddelen verandert. Van hulpmiddel naar doemiddel. Dit doen we samen, dus onderteken het pleidooi op doemiddel.nl!